Nieuwsbrief mei 2024 CU Bodegraven-Reeuwijk

Bodegraven Reeuwijk
Nieuwsbrief - mei 2024

ChristenUnie: jouw vrijheid, onze missie

Echte vrijheid is leven zonder zorgen voor de dag van morgen. In je eigen woonplaats, je eigen huis, in Nederland, in Europa. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en geeft ons verantwoordelijkheid. Mensen hebben de vrijheid gekregen om vanuit hun diepste geloof en overtuiging keuzes te maken in het leven.

De ChristenUnie gelooft in echte vrijheid.

Maar hoe doe je dat in een Europa waar de grenzen van Oekraïne bevochten worden. Waar de vrijheid om te geloven verder onder druk staat? Waar de natuur ondergeschikt is aan onze hebzucht? Waar de vluchteling voor oorlog en geweld niet welkom is? Waar arbeidsmigratie grenzeloos lijkt te zijn?

Het is 5 voor 12 voor de echte vrijheid in Europa.

Het antwoord is dat het weer hoog tijd is voor stevige christelijke politiek in Europa. De ChristenUnie wil ruimte geven aan elkaar, jij en de ander. Dat is geloven in een toekomst van genoeg. Dat is samenwerken om het kwetsbare leven en de kostbare vrijheid te beschermen. Zonder zorgen, in vrijheid.

Uw stem is hard nodig

Nadat de afgelopen verkiezingen de ChristenUnie (en haar voorgangers) steeds samen met de SGP een lijst indiende doen we dit jaar voor het eerst zelfstandig mee. De verschillen waren te groot geworden om weer samen te gaan. In de peilingen staat de ChristenUnie steeds net wel, net niet op één zetel.

Uw stem is daarom op 6 juni hard nodig. Ik wil u daarom ook oproepen om in ieder geval te gaan stemmen en ook uw huisgenoeten op te roepen om op de lijst van de ChristenUnie hun stem uit te brengen.

Heeft u behoefte aan vervoer naar een stemlokaal, neem dan contact met ons op en wij regelen voor u vervoer.

Regionale kandidaat: Ineke Schaddelee-van Bodegraven

Het Goudse ChristenUnie raadslid Ineke Schaddelee-van Bodegraven is voor een groot aantal leden van onze afdeling geen onbekende. Zij staat op plaats 6 van de kandidatenlijst voor de Europese verkiezingen. Ineke is geboren en getogen in Reeuwijk en kerkelijk meelevend met de Ichthuskerk te Reeuwijk.

Ineke over de campagne: “Vrijheid is een kostbaar goed. Vrijheid betekent voor mij de ruimte geven en krijgen om tot bloei te komen. Ik zet mij van harte in voor een groen en rechtvaardig Europa”.

Wij strijden voor vrijheid door:

Een veilig Europa door samenwerking

• Bescherming van geloofsvrijheid
  • Toekomst voor mens en natuur
  • Een eerlijk Europa voor iedereen

Regionale campagne-avond rond Europese verkiezingen

Samen met bestuurslid Arjen van Trigt bezocht ik - Tom Kalkman - op donderdag 23 mei jl. een regionale CU-campagnebijeenkomst rond de Europese verkiezingen. Het panel werd deze avond gevormd door 3 kandidaten van de lijst voor de EU: Ineke Schaddelee, Alette van Kralingen en Bert v.d. Woerd. Zij werden aangevuld door Statenlid Djoekie van Woerden en kamerlid Don Ceder.

De bedoeling van de avond was vooral het bevorderen van meningsvorming rond thema's die er toe doen in Europa. Dit uitgaande van het centrale CU thema "jouw vrijheid onze missie". Europa is in de beleving vaak nog iets van ver weg, maar een groot deel van onze wetten wordt wel bepaald of beinvloed door de EU. We discusieerden over de vrijheid, die na 80 jaar vrede toch weer ernstig onder druk is komen te staan. Hoe wapenen we ons tegen opkomende onvrijheid? Daarvoor is het belangrijk ondermijnende krachten te onderkennen en aan de kaak te stellen. Daaruit voort vloeit ook dat Europa zich zelfstandiger moet gaan weren tegen bedreigingen aan onze grenzen; Rusland, de toenemende invloed van China, populisme en desinformatie. De CU kandidaten zullen ook strijden tegen de ondermijning van de Schepping. Ze willen dat we voor onze grondstoffen minder afhankelijk worden van landen buiten de EU en opstaan tegen nieuwe vormen van slavernij die hierdoor ontstaan. Aandacht voor een duurzamere manier van (samen)leven, consuminderen, denken vanuit het belang van natuur en biodiversiteit. Ook werd vanuit de aanwezigen aandacht gevraagd voor de manier waarop nieuws en informatie tot ons komen. Vooral voor jongeren zijn de bronnen vaak alleen de socials, maar wat is in die omgevingen waar en wat niet? Moeten we jongeren (via het onderwijs) niet meer meegeven vanuit de geschiedenis, zodat ook zij inzien dat wat nu gebeurt al eens eerder is gebeurd en voorkomen moet worden?

Het lijstje van onderwerpen zou makkelijk kunnen worden uitgebreid. Het doel van de avond is in ieder gevel bereikt, nl. dat we op scherp zijn gezet om ons gedachtengoed zoveel mogelijk uit te dragen en op te roepen om in het belang van onze vrijheid en veiligheid toch vooral te gaan stemmen ......... op de ChristenUnie!

- Tom Kalkman -

Natuur Netwerk Nederland (NNN) in Bodegraven-Noord

De polders van Bodegraven-Noord worden onderdeel van een netwerk dat natuurgebieden in Nederland zoveel mogelijk met elkaar wil verbinden om te voorkomen dat er geïsoleerde gebieden ontstaan met kleine stukjes natuur. Dat belemmert immers de biodiversiteit. Op deze wijze wil met het plassengebied van Nieuwkoop verbinden met dat van Reeuwijk. Het besluit tot ontwikkeling daarvan is in 2017 reeds genomen, de uitvoering komt nu dichterbij. Het heeft echter letterlijk en figuurlijk veel voeten in de aarde. De boeren ter plaatse vrezen dat het natuurnetwerk in de toekomst een negatieve invloed zal gaan hebben op de bedrijfsvoering,  ook bestaan er grote weerstanden tegen het ontplaggen van 50 – 60 hectare veenweidegebied (+/- 20% van het corridorgebied); zij vrezen ook de vele bulldozers en vrachtwagens die het kwetsbare gebied zullen berijden en het puin dat er gestort moet worden om werkpaden aan te leggen. Begrijpelijke zorgen die door de CU-fractie worden gedeeld. Het besluit tot ontwikkeling is echter reeds genomen, daarom zoekt de CU-fractie het verschil te maken door zoveel mogelijk in goede samenwerking met de lokale boeren invloed uit te oefenen op de inhoudelijke vormgeving van deze corridor. Wat doen we wel en hoe en wat niet? Er is helaas sprake van groot wantrouwen over en weer, veel boeren voelen zich niet gerespecteerd en niet serieus genomen. “Dat mag wel eens ter harte worden genomen door de witte boorden vanachter hun bureaus!” vinden zij niet alleen. Aanleiding van de recente onrust is dat de raad bescheiden bestemmingswijzigingen van agrarisch naar natuur (en omgekeerd) moeten goedkeuren van een paar kavels. Het is bijzaak, de oorzaken van de onrust liggen veel dieper. Hebben de boeren nog toekomst in Bodegraven-Noord? En wat verstaan we eigenlijk onder natuur? Een ieder draagt de natuur een warm hart toe, maar er wordt verschillend inhoud aan gegeven.

- Johan Langelaar -